Titanic som Atlantångare.

Den 13-16 februari 2014 pågår den årliga Antikmässan i mässhallarna i Älvsjö, som numera kallas Stockholmsmässan.

Trafiken över Atlanten var omfattande för 100 år sedan. Att Titanic med sin katastrof kommit att bilda symbol för Atlantångare är inte så konstigt. Det fanns dock många fler fartyg och rederier. Atlantångarna var en egen värld.

Så här beskrivs  monter C09:30, Upplev Atlantångarnas förlorade värld, i mässans program:

”Vilken var den sista oceanångaren som korsade Atlanten?

Fortfarande kan man göra reguljära turer över Atlanten med några av Cunards fartyg, men det går mycket långsammare nu än för 60 år sedan, när United States tog sig över på drygt tre dagar. Nu får man räkna med sju dagar – passagerarna måste ju ha tid att spendera pengar ombord! Kan vi idag lära oss något av svunna tiders sätt att resa?

Ingenting är nytt under solen. För hundra år sedan fanns det massor med resor där så gott som allt ingick utom vin, öl och sprit. Allt var genomorganiserat, en passagerare kunde köpa sin biljett från Göteborg och allt var då inkluderat fram till exempelvis Tacoma i Washington. Det inkluderade hotell och tågtransporter och så vidare.

Vad får mässpubliken se i utställningen? Vi ska visa lite möbler, modeller, samlarsaker av olika slag, mängder av unikt bildmaterial och spännande texter. Allt med atlantångare som tema!”

Läs mer om mässan och montern HÄR

Fredagen den 14 februari kommer jag att arbeta i denna monter klockan 10-18, och jag är säker på att jag kommer att säga Titanic ett antal gånger. 

Nu är det snart fem år sedan jag började gräva i historien om mormors kusin som påstod ha varit styrman på Titanic. Att jag skulle komma att arbeta i en monter på Stockholmsmässan våren 2014 med anledning därav, är sådant som är långt bortom det förutsägbara.

På fredag är det dessutom alla hjärtans dag, och jag sänder redan nu en tanke till John Charles Asplund, mormors kusin, som inte var styrman, men som likväl överlevde Titanic, som var en typisk Atlantångare.