efterforskningen om den från Titanic överlevande John Charles Asplund
Efterforskningens delar
Del 82 – John Charles på Cabegon
U.S. Shipping Board.
Det visar sig att John Charles stiger i land i New York den 3 juli 1920 från fartyget Cabegon. Hans namn återfinns i passagerarlistan, vilket skulle indikera att han var passagerare av någon anledning. Cabegon hade farit från Spanien och Italien via Gibraltar mot New York. Det är en medarbetare på internet som givit mig informationen om John Charles resa med Cabegon. Tänk om John Charles hade anat vad vi skulle komma veta om honom hundra år senare.
New York Passenger Lists, 1820-1957
about F Asplund
Name: F Asplund
Arrival Date: 3 Jul 1920
Birth Year: abt 1889
Age: 31
Gender: Male
Ethnicity/Race/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Spain Italy Via Gibraltar
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Cabegon
Efter vad vi tidigare vet ankom John Charles med fartyget Buffalo Bridge till New York den 10 februari 1920. Buffalo Bridge byggdes för U.S. Shipping Board år 1919. Det trafikerade sträckan Spanien-Portugal-New York 1920-21. Att John Charles nu fem månader senare, den 3 juli, skulle klassas som passagerare vid ankomsten med Cabegon förefaller märkligt. Vi vet också sedan tidigare att han ankommer med fartyget Sabotawan den 29 mars 1921 till New York. Sabotawan var byggt 1919 med avsikt att användas av flottan för transport av manskap, men kom aldrig till användning. Dess första ägare var U.S Shipping Board.
Fartyget Cabegon byggdes av Merchant Shipbuilding Corp, Bristol, Pennsylvania, år 1919, åt U.S. Shipping Board. Det trafikerade sträckan London-Gibraltar-Southampton-New York under 1919-1920. Först 1931 blev Cabegon skrotat i Baltimore.
U.S. Shipping Board skapades som en nödlösning den 7 september 1916 och startade sin verksamhet den 30 januari 1917. Dess syfte var att reglera kommersiell sjöfart och dess handelsprinciper, sjöfartsförsäkringar etc. I och med Amerikas aktiva deltagande i första världskriget sommaren 1918 förvandlades U.S. Shipping Board till en militär angelägenhet. Inte förrän den 2 mars 1934 avvecklas U.S. Shipping Board.
Det gemensamma för de tre fartygen är att U.S. Shipping Board är ägaren. Här uppkommer intressanta möjligheter att finna ytterligare information i de arkiv som finns efter U.S. Shipping Board. När jag förstår att arkiven finns på sju olika platser i USA och omfattar oändligt antal kubikfötter av dokumentation framstår sökandet efter John Charles som en utmaning. Frågan är nu i alla fall ställd till NARA – National Archives and Records Administration. Jag väntar på svaret.
Telegrafisk hyllning
Räddningsignalen.
Tack vare den trådlösa telegrafin kunde räddningsfartyget Carpathia komma till de nödställdas räddning den ödesdigra natten mellan den 14 och 15 april 1912. Telgrafisterna på Titanic, med den egna signalen MGY, sände ut nödsignalen CQD på den 5 kiloWatt starka sändaren. Carpathias telegrafister uppfattade nödsignalen och styrde mot platsen.
Om inte telegrafin funnits är risken stor, för att inte säga övertygande, att John Charles och hans medresenärer frusit ihjäl på det kalla havet. Då hade inte historien om Titanicmannen varit som den är.
Som en hyllning till telegrafin kommer den 14 och 15 april 2012 flera telegrafisignaler över världen att sända sina meddelanden.
Från Radiomuseet i Göteborg kommer en radiostation med signalen SK100MGY, där SK står för att det är en svensk radioklubbstation, 100 för att det är 100 års minnet och MGY lånat från Titanics ursprungliga signal, att sända lördag och söndag den 14-15 april mellan klockan 9 och 15 på 3,5 MHz och 14 Mhz.
Provläs Titanicmannen – En efterforskande historia
Nätets möjligheter.
Internet är underbart. Nu kan du provläsa boken Titanicmannen – En efterforskande historia, direkt på nätet, innan du bestämmer dig för att köpa den.
Provläs Titanicmannen : en efterforskande historia av Jerker Pettersson
Teori om isberget
Jorden, solen och månen.
Antalet teorier, tankar och skrönor runt Titanic synes närmast oändliga. Från historien om Titanicmannen, John Charles Asplund, vet vi hur en skröna kan bildas och bära ett märkvärdigt levnadsöde.
I media år 2012, 100 år efter själva händelsen, dyker nu upp teorier om varför det var isberg på Titanics färdväg.
Forskare på University of Texas menar nu att drygt tre månader före den ödesdigra kollisionen mellan Titanic och isberget, råkade förhållandet mellan jorden, solen och månen vara mycket speciellt. Detta förhållande ska ha lett till extrema tidvatten som ska ha medfört att de isberg, som brutits loss från Grönland och strandat utanför Labradorkusten, ska ha kommit loss och flutit vidare söderut.
På bilden kan man se hur isbergen ska ha färdats från Jakobshavn glacier med strömmarna utmed kusterna för att komma ut på öppet vatten där rutten för fartygen mellan Europa och Amerika gick.
Tänk om det var så att jorden, solen och månen spelade John Charles ett spratt ungefär samtidigt som han fyllde 23 år den 31 januari 1912. Vi kommer aldrig att få veta sanningen om denna teori, men det vi vet är att det de facto var ett isberg som försatte Titanicmannen och hans medresenärer i en av historiens mest omtalade katastrofer.
Boken
Titanicmannen - En oändlig efterforskande historia
Var han verkligen med på Titanic? Styrde han fartyget? Blev han galen, som det sägs? Varför? Frågorna är många när en gammal släktskröna ska klarläggas.215 sidor
Fraktfritt inom Sverige