efterforskningen om den från Titanic överlevande John Charles Asplund

Efterforskningens delar

Titanicmannen, del 50 – Brodern Karl-Alfred

Emigranten som försvann.

Att John charles Asplund, Titanicmannen, år 1912 var på väg till broder Karl Alfred vet vi. Huruvida han verkligen kom fram till brodern eller ej är oklart. Låt oss nedan se på det vi vet om Karl Alfred Asplund, Titanicmannens bror.

Karl Alfred Asplund föddes den 11 september 1885. Han emigrerade till Amerika 1907.
Enligt folkräkning Census 1910 var han bosatt på Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota. Han uppges då vara ogift och inackorderad och registrerad såsom arbetare (labourer) inom byggindustrin (building).


Folkräkningen census 1910

1912 var han bosatt på 110 Washington Avenue i Minneapolis, Minnesota, vilket är en adress som ligger nära adressen från 1910.


Bostadsadress 1912.

Nästa uppgift vi har om Karl Alfred är från 1918, då han registrerar sig för tjänstgöring i första världskriget.

Nedan återges innehållet tolkat i klarskrift.

1. Name
Karl Alfred Asplund
2. Permanent home adress
10 West 2nd Street Duluth, Minnesota
3. Age
33
4. Date of birth
september 11 1885
5. White
15. If not US citizen, of what nation are you a citizen
Sweden
16. Present occupation
Plasterer
17. Employers name
Al Freeman
19. Nearest relative
Oscar Johnson, uncle
20. Adress
Dalesburg
22. Height medium
25. Build medium
27. Color of eyes
Blue
28. Color of hair
brown
29. has person lost arm leg……?
No

september 17, 1918,

Local Board for Division no 3
City of Duluth, State of Minnesota
230 West Superior Streeet

Sedan 1912 har han nu flyttat från Minneapolis till staden Duluth i västa kanten av de stora sjöarna och hunnit bli 33 år gammal. Han jobbar inom byggindustrin som murare anställd av Al Freeman. Han är fortfarande svensk medborgare. Som närmast anhörig anger han morbror Oskar Adrian Johnson, som emigrerade redan 1893, vilket indikerar att även Karl Alfred är ogift.


Staden Duluths läge.

Den 18:e september 1918, nära 15 månader efter John Charles registrering, registrerade sig alltså Karl Alfred för krigstjänstgöring. Därefter finns ännu inga spår av honom. Vår man, Titanicmannen, var då till sjöss. Huruvida Karl Alfred och John Charles någonsin fick återse varandra, före januari 1923, lär vi aldrig få veta.

läs mer

Expedition Titanic

Högupplösta bilder.

På en ny site vid namn Expedition Titanic kan vi få en orientering över vraket och bilder från 3800 meters djup.

Det är nära kusligt och spännande. I min fantasi kan jag se John Charles och Einar på däck avvaktande på sin livbåt. Katastrof och överlevnad på samma plats.

läs mer

Titanicmannen, del 49 – John Charles som sjöman i Amerika

Två fartyg.

Även om John Charles uppgav sig vara målare (painter) vid registreringen för krigstjänstgöring 1917, var det sjöman som var hans egentliga yrke. Av alla de förmodade fartyg han varit på har jag hittat två stycken där han bevisligen tjänstgjort.

Den 10:e februari 1920, dryga fem månader efter ankomsten med La Lorraine 1919, ankommer John Charles åter till New York med fartyget Buffalo Bridge.

Vi ser här att siffran “33” återkommer från numret på hans sjömansbok. Han anges vara 30 år gammal, fastän han blott 11 dagar tidigare fyllt 31. Nationaliteten sägs vara “Am (Nat)”, vilket skulle betyda att han var amerikan. Det torde vara ett misstag, då hela listans rubrik är “List of aliens…..”. Hans längd är 5 fot och 5 tum, vilket är en tum längre än vid ankomsten 1919 med La Lorraine.

Fraktfartyget Buffalo Bridge, som var byggt i New Jesey 1919, kom från Halifax i Nova Scotia på Kanadas östkust, till New York. Notabelt är att Buffalo Bridge blev torpederat och sjönk 1943, vilket är samma år som Titanicmannen, John Charles Asplund, dog på Västerviks hospital.

Drygt ett år efter ankomsten med Buffalo Bridge, anländer John Charles i New York den 29:e mars 1921, från Bizerte i norra Tunisien, med fartyget Sabotawan.

Även här återkommer hans sjömansbok med siffran “33”. Han påstås vara 31 år gammal fastän han är 32 år. Hans längd är nu tillbaka på samma längd som vid ankomsten med La Lorraine 1919 – 5 fot och 5 tum.

Även Sabotawan byggdes 1919, i New York. Enligt uppgift gick hon åren 1919-1921 på en rutt mellan New York och Gibraltar, vilket är nära Tunisen. 1948 skrotades slutligen Sabotawan.

Nästan exakt två år efter att John Charles anlänt till New york med Sabotawan far han som fripassagerare med en ångare från Portland till Antwerpen, där stiger han i land förvirrad. Vad hände John charles mellan 29:e mars 1921 och den 26:e mars 1923?

läs mer

Titanicmannen, del 48 – Konsuln i Rouen

Brevet från konsuln.

Förutom handskriften som konsuln i Roune gör i skeppshandlingarna, i del 47, har jag funnit ett maskinskrivet brev från konsuln till Immigrations-kommissionären i New Yorks hamn. Brevet förklarar några av frågetecknen i den handskrivna noteringen.

Nedan följer en egenhändig översättning.

“Amerikanska Konsulatet, Roune, Frankrike, Augusti 14, 1919

Ärade Immigrationskommissionären vid New Yorks hamn, New York

Jag har äran att översända en lista med namnen på några av de tidigare besättningsmedlemmarna på det franska ångfartyget “Bourbancy”, som har blivit lossade/entledigade vid denna hamn (Rouens hamn) och som återvänder enligt paragraferna till New York, där de senast utskeppades den 25:e juni för en resa till Rouen. Det noteras på listan att, förutom vissa beskrivande detaljer av männen, varje person har ett giltigt pass, som jag har undersökt, för resa och identifiering. Denna bekräftade del av besättningslistan tillhandahålls som “kollektivt visa” istället för separata visum och enligt blanketten 228-Deklaration av utlänning som ska avresa mot Amerikas förenta stater, som, vilket jag har blivit informerad om av Passbyrån i Paris, kommer att accepteras under dessa omständigheter av immigrationsmyndigheterna. Männen kommer att lämna Le Havre mot New York på eller runt den 16:e Augusti med en ångare från Companie Générale Transatlantique, förmodligen med “Lorraine”.

Amerikansk Konsul”

Med detta kan vi fastställa att John Charles var besättningsmedlem på det franska fartyget S. S. Bourbancy den 25:e juni 1919 när det avgick från New York mot Rouen där han blir avmönstrad från fartyget och återsänd till New York, med såväl utlänningsvisum som giltigt pass från Sverige.

Fortsättning följer där vi kommer att finna flera av Titanicmannens sjömanfärder över det hav där han upplevde katastrofen 1912.

läs mer

Böckerna

Titanicmannen - En efterforskande historia

2012
Kr79
  • bokomslag
  • 142 sidor

  • Fraktfritt inom Sverige

Föredrag

foredrag_1-290x300I föredraget Titanicmannen – från skröna till verklighet berättar Jerker ackompanjerad av bilder under cirka en timma om John Charles minst sagt märkliga levnadsöde.